torsdag 11 september 2008

La Dolce Vita


Sexologen Katerina Janouch tittar ner på mig från sin reklamaffisch i tunnelbanan. Hon står där på en bild och vill tala om för mig att hon skrivit en ny bok. Den handlar om "en barnmorska med 4 barn och man, som lever ett vanligt liv. Men så plötsligt...". Så vad är det som avgör ett "vanligt liv"? Är det att man har ett yrke som många andra har? Är det att man har familj? Är det att man åker kollektivt? Att man tittar på Let's Dance på fredagar? Eller är det att man har en volvo?

Jag tror inte jag känner en enda person som lever ett vanligt liv. Även de som sitter inne på alla svenssonparametrar har alltid nåt extraordinärt - en talang, ett intresse, en väl inarbetad humor, en lite vimsig men uppfinningsrik vardag, en tillbakalutad läggning, ett galet livsprojekt, en blyg men trygg relation till andra, en kreativitet som sprutar ur öronen eller en förmåga att verkligen se. Och det är väl ändå just våra specialeffekter som tar oss genom ledan, mellan varven. Så vem är Katerina att måla upp andras vanliga liv? För en barnmorska med fyra barn och en man borde tillvaron vara som ett enda fyrverkeri av stora händelser och upplevelser, så att det där plötsliga knappast kommer som en chock.

Men det är tydligen tillräckligt för en sexolog att avfärda som lite väl alldagligt och inte så hisnande direkt. Och det är ju enkelt för henne. För sexolog är ju inte så... vanligt.

2 kommentarer:

LB sa...

Katerina tittade ned på mig idag med. Och jag läste också om hennes nya bok. Tillåt mig gissa: den högst vanliga mamman upptäcker att hon blivit bedragen. Tillåt mig gissa igen: de hittar tillbaka till varann så fint, så fint. Man blir lite trött i hjärtat ibland! När ska du och jag skriva en bok?

essie sa...

Snart ska vi det. Och förändra världen!