tisdag 13 januari 2009

Entreprenörsanda




Jag och Moni sitter lugnt tillbakalutade i varsin fåtölj på Anglais och babblar efter en boksläppsfest. Och som från ingenstans kristaliseras två killar som plötsligt står vid vårt bord:

- Hej, vi stod här borta och tyckte ni såg så trevliga ut, är det ok om vi slår oss ned?

Moni svarar ja, jag skrattar mest. Sen följer ett enda långt jaha-vad-jobbar-ni-med-då samt några kolla-jag-kan-driva-med-mig-själv och någon enstaka nu-testar-jag-att-reta-dig-lite. Sen kommer en oväntad vändning:

- Det är så att vi håller på att starta ett företag, säger den ene.

Jag hinner tänka något om pyramidspel innan han fortsätter:

- Vi ska hjälpa folk att ta kontakt. Det är ju något som många tycker är lite läskigt. Och så ska vi hålla raggningskurser också, för där har vi märkt att efterfrågan är stor.

- Jaha, lite som Neil Strauss, säger jag lite sammanbitet.

- Japreciiiis, svarar han entusiastiskt och fortsätter:

- Så vi är helt enkelt ute och testar lite. Hur kändes det när vi kom fram här?

- Eeh... helt ok...

Plötsligt vaknar den andra killen till:

- Har du nån feedback till oss kring hur vi approachade er?

- Njae... alltså, det var väl trevligt...

- Vad tycker du om hans raggningsrepliker, frågar han sen och pekar på sin kompis - det faller inte så väl ut:

- Hörrudu... jag har inte ens börjat ragga på henne än!!!


Vid det här laget har Moni flytt till en konversation med vår vän Shejken. Killarna samlar ihop sig, tackar för hjälpen och avannonserar sig med ett "vi har många att prata med här ikväll" och precis innan de reser sig säger den andra killen:

- Jag hade ju en avslutande fråga till Moni också, hon ser lite busy ut just nu men du kanske vet... är hon singel?


Nytta och nöje. Bara i Stockholm, mina damer och herrar!

1 kommentar:

Anonym sa...

Haha, dom där två ska jag akta mig för att anlita...