onsdag 3 oktober 2007

Musa




Här är hon. Kvinnan som fått två av rock&pophistoriens största låtar tillägnad sig. George Harrison skrev Something till henne och Eric Clapton skrev Layla. Allt förstås i en stor triangelröra. Det sägs till och med att Harrison från början föreslog för Clapton att han skulle tillbringa natten med henne. Och Clapton tyckte att Harrisons fru var en ovanligt härlig fjäder i hatten.

Oh, the things you do for the love of music. Det tänkte jag på igår när jag lyssnade på fina fina Feist på Cirkus. Jag tyckte jag hade ställt mig på gränsen till osedligt nära killen framför för att hålla min plats och kunna se bra. Men likförb lyckades en annan (längre) kille klämma sig in mellan. Oh, the things you står ut med for the love of music. Jag har blivit runtknuffad som en vante på en Timbuktukonsert, jag har hamnat mitt i bråk på Justin Timberlake, jag har suttit i regn på Elvis Costello och jag har till och med upptäckt att jag stått i en spya på Jamiroquai och ändå efteråt tyckt det varit toppen. Oh, the things you do...
Musa. Det är ju det man skulle blivit. Men vems inspirationskälla skulle man helst vilja vara? Elvis? Frank Sinatra? Idol-Ola? Håkan Hellström? Rufus Wainwright? Ed Harcourt? Lars Winnerbäck? Uggla?


Tror det får bli Frankie Boy. Verkar vara mest swinging runt honom.


1 kommentar:

Anonym sa...

Frankie! Åh... vilka låtar skulle han skrivit förhäxad av dig?

The lady is a tramp? Nää...

You make me feel so young kanske!

Jag skulle vela ha en musa. Någon snygg yngling som kan sitta i ett hörn och se svår ut och inspirera till konstnärliga stordåd!