torsdag 10 januari 2008

Ja, just det.

Jag har besökt Östersund och gjord fältstudie i veckan. Det var så fint där. Fjälligt och snöigt och halkigt och trevligt. Förutom kommunist-scandic med uteslutande gubs i frukostmatsalen.

Det verkar som jämtarna säger "Ja, just det" på samma sätt som vi säger "ok". Kollegan P sa till i receptionen;
- Jag råkade ha ner ett av glasen på badrumsgolvet så det gick sönder.
- Ja, just det. Det tar dom hand om, svarade receptionisten
Jag sa till taxichaufförskan;
- Min kollega kommer alldeles strax, han skulle bara skriva ut en grej.
- Ja, just det, svarade taxichaufförskan.
Som att dom liksom redan hade informationen.

Damtoaletten hos bolaget vi besökte hade bilder på lättklädda killar rakt framför stolen, och en kalender med 2005 års hunkar. Medan jag kissade bläddrade jag genom den och såg en lockig Justin Timberlake, en ljus och rosenkindad Colin Ferrell, Andreas Wilson med sängkammarblicken, och David Beckham med stort leende och kinder som man ville nypa i. Och! Mille Landsburgh! Som var det årets Robinsonkille. Honom hade jag glömt.

P kom tillbaka från herrarnas och sa att han hade ett fall för jämo. På herrarnas toalett satt endast en kalender med giraffer och sköldpaddor.

Är det matriarkatets maktövertagande och objektifierande vi ser? Ja, just det.

Inga kommentarer: