måndag 19 maj 2008

Det nya svarta

Ibland tänker jag på hur det känns för alla miljöaktivister som försökt ta sig fram med sitt budskap om klimatproblem under årtionden. Som cyklat till jobbet och handlat kravmärkt långt innan de glossiga magasinen hakade på "trenden". Jag undrar hur de känner nu när varenda människa predikar om kranvatten och företagen lovar rättvist guld och gröna skogar. Känner de "ÄNTLIGEN!" eller är det på väg att ta en form som de inte gillar? Eller är det kanske rent av så att de känner sig lite bestulna på sin rättrådiga image nu när det blivit allmängods? Som när hela landet plötsligt kramar ihjäl ens gamla favoritband i Allsång på Skansen.

Det undrar jag när jag står med tandborsten i munnen och hör Tilde och Trendexperten på Nyhetsmorgon Söndag diskutera presenter.

- Här har jag hittat några tekoppar på second hand, säger Trendexperten och håller upp dem mot kameran
- Jaha, men gillar folk verkligen att få begagnade grejer, frågar Tilde
- Det tror jag, det är ju bra med recycling, säger Trendexperten och petar till sina Marc Jacobs-bågar upp på näsroten
- Aaa, precis. Man kan ju liksom tala om att det är eko-tema så dom vet, piper Tilde
Själv spottar jag i handfatet och slår av.

Inga kommentarer: