torsdag 1 november 2007

est


- Ursäkta, är det ledigt här? sa en röst strax efter att vi rullat från stationen i Hedemora.Esbjörn Svensson! Sa min hjärna direkt när jag tittade upp från tidningen på frågaren.
- Javisst, sa jag och skulle gjort så även om jag inte tänkt på Esbjörn Svensson. Men det var ju bara en plats och frågaren hade en kompis som inte fick nån, så dom gick vidare. Jag tänkte en stund på att det var sjukt likt, men vad skulle Esbjörn Svensson som i Esbjörn Svenssons Trio göra utan platsbiljett på ett tåg mot Mora en torsdagkväll?

Men så kom han ändå tillbaka och slog sig ned. Jag log utifallatt. Han kollade på små filmer i sin telefon och jag tyckte mig se att han stampade takten vid ett tillfälle. Det är verkligen otroligt likt, sa hjärnan fortfarande. Hade det inte varit för att vi vid det här laget var i Borlänge hade jag förstås frågat. Men vad säger man "Du är verkligen lik Esbjörn - eller är det du?"...

- Ska du kliva av? frågade han vänligt
- Ja, sa jag och plockade ihop mig och vi tittade varandra i ögonen och nickade tack, hejdå.

ESBJÖRN SVENSSON skrek hjärnan.

Och jo, efter lite internetletande har jag bestämt mig. Eftersom hans kompis också är misstänkt lik den andra tredjedelen i trion.

Jag undrar var det här placerar sig i spaningslistan. Efter Alice Cooper på Åhléns och Gösta Ekman på tunnelbanan, tror jag. Men före både Kronprinssan på H&M och Börje Salming på Gotlandsbåten. Så får det bli.

Inga kommentarer: